måndag 5 april 2010

Påsktårta, alt Oscar II:s tårta



4 äggvitor vispas hårt
1,5 dl socker o 125 gr malda mandel(el hasselnötter) rörs försiktigt ned.

Forma 2 runda kakor (ca 25 cm i diameter) på bakplåtspapper.
Lägg på 2 plåtar - grädda 150 grader 20-30 min.

Fyllning mellan bottnarna och överst.
Sjud 4 äggulor + 1 dl socker + 1 dl grädde tills det tjocknar.
Ta krämen från plattan rör i 125 gr smör.
Låt krämen kallna - bred mellan o över kakorna.
Garnera med flagad mandel eller något "påskigt".

3 kommentarer:

  1. Låter gott och påminner om en favorittårta jag gör ibland till jul - fast då med choklad i smörkrämen och med kakao pudrat på toppen. En fråga: hur maler du mandeln? Jag använder handvev, det är fruktansvärt jobbigt och känns väldigt gammaldags, som att det borde finnas enklare sätt idag. Tar ju en timme drygt för hand... Tack på förhand för svar!

    SvaraRadera
  2. Hej o tack för din kommentar :-)) Visst är kakan god. Ska absolut pröva att ha choklad i smörkrämen - tar du blockchoklad eller kakao?
    Jag = min bättre hälft = mannen fick mala för hand med vår gamla mandelkvarn, men jag har också testat att köra i matberedaren med kniv och det har också funkat.

    SvaraRadera
  3. Den är så underbart god, ditt recept är betydligt enklare än det jag använde sist. Bra :-).

    SvaraRadera